zaterdag 9 september 2017

Wonderochtend

'Waarom heb ik dat niet opgeschreven?' dacht ik toen ik het boek in handen kreeg.

De schrijver was inmiddels schathemeltjerijk. Er was een Facebookcommunity, het boek was vertaald in honderd talen en het ene artikel na het andere verscheen in de media. Terwijl de inhoud van dat boek mij eigenlijk niets nieuws vertelde. 's Ochtends vroeg geconcentreerd bezig zijn, met aandacht voor lijf en geest, werkt stimulerend en helend.


Een uur eerder opstaan dan nodig is om je klaar te maken voor de dag. Een wandelingetje maken of een stukje hardlopen, een creatief speelkwartiertje houden, tien minuten mediteren. Een stukje in je dagboek schrijven, een paar bladzijden lezen: check.

Nieuw zijn de Affirmations: het uitspreken van wensen of verlangens die -door ze te bekrachtigen- ook daadwerkelijk uitkomen. Nou ja, nieuw: ik herinner me dat penvriendin E. mij in 1982 al de spreuk van Emile Coué toestuurde, die wij daarna wekenlang dagelijks uitspraken: Het gaat mij elke dag, in alle opzichten, beter en beter.

Niet veel later lees ik op de Facebookpagina dat de grote Amerikaanse leider ernstig ziek is. Maar daar uiteraard op een heel positieve manier mee omgaat.
Ik blijf de dag plukken, zonder boek en zonder timer, en geniet van elke nieuwe zonsopkomst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten